maanantai 6. lokakuuta 2014

Kierrätetty tähtisetti taaperolle

Mua ei oikein nyt huvita mikään muu kuin ompelu. Päässä vilisee kaikenlaista ideaa, ja ei siis mikään ihme kun kirpparivaatteita laitellessa vedinkin puolet takaisin myyntiin pakatuista. "Tästä voisi tehdä housut, tätä voisi käyttää pipon sisällä vuorena, tästähän voisi tehdä aplikointimateriaalin, tää on ihanaa materiaalia…" Aargh! Tarkoitus oli raivata kaappia, ei suinkaan jemmata LISÄÄ ompelumateriaalia :D Ja kun takaraivossa raivosi vielä aplikoinnin testaamisen vimma, niin mikäs sen paremmin sopii testakappaleeksi kuin valmiiksi jo tuhottavaksi tuomittu materiaali. Siis hommiin!


Työn alle äiteen vanha, mutta ihanan pehmeä collegepaita!
Ekassa kuvassa (huomaa avustaja <3 ) olin jo ehtinyt keikata alaresorin pois, ennen kuin tajusin, että kuviakin pitäisi räpsiä. Alakuvassa paita, mitä siitä on jäljellä kaavojen leikkauksen jälkeen. Vielä jäi toinen hiha koskematta ja siitähän saa vielä vaikka mitä!

Valmis huppari takaa päin tähtiaplikointineen. Mun eka ikinä!

Taskut tikattu hunajakenno-ompeleella, ja sivusaumassa asiaan kuuluva ompelumerkki.

Tämmöinen tästä tuli!
Pitää kyllä sanoa, että olen tyytyväinen! Huppari ei tullut maksamaan kuin vetoketjun, pienen palan trikoota ja resorin verran. Nythän sitä alkaa kulkemaan kirppareilla ihan eri tavalla silmät auki etsien sopivia kangasmatskuja ompeluun. Sekin vielä! :D

Huppariin sopivat housut.
Housuissa ainoa kierrätysmomentti on nuo valkoiset tähtiaplikoinnit. Valitettavasti mustaa sopivaa kangasta minulla oli vain uutena, joten ne syntyivät sitten siitä. Ehkä se pelastaa vähän, että kangas oli ostettu EK:n palalaarista, ja oli huomattavasti edullisempaa kuin pinkasta vedetty…? Mallina nämä housut sopivat meidän hoikalle ja pienikokoiselle 1v 7 kk pojalle erittäin hyvin, vaikka ovat kokoa 86 cm (joihin siis normaalisti vielä hukkuu).

Haarapala tähtitrikoota.
Kaavoina näissä käytin Ottobre 1/2013 huppari- ja housusettiä Tikruliini ja Tikrutin, jätin vain tiikeriaplikaatiot pois. Taskun mallin nappasin uudemmasta Ottobrestä 4/2013 Stardust takista.

Mitäs tykkäätte? :)

8 kommenttia:

  1. Apua, en kestä kuinka ihana setti! ♥
    Oot kyllä todella taitava. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tuhannesti <3

      Tähän olen kyllä itsekin erityisen tyytyväinen ;)

      Poista
  2. No voi taivas varjele, tosi kivat! Mä en tykkää käsitöistä....kyllä näin syksyisin aina himottais opetella vaikka kutomaan. Olen sellainen kotihiiri ja olis kiva illat kutoa...mutta kun ei. En siis osaa tehdä edes villasukkia :D ja mun kärsivällisyys ei riitä opetteluun. Peruskoulussakin aina pääsin pälkähästä, kun joku muu teki mun käsityöt (joo, eiks oo aika erikoista etten jäänyt edes kiinni). Mä kyllä ihailen ihmisiä jotka jaksaa harjoitella ja tehdä, ihan millä tahansa elämän osa-alueella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kutomisesta se mullakin lähti, tosin jo teini-iässä ;) Silloin neuloin pikkusisaruksilleni vaikka mitä settiä paidasta sukkiin. Ja voitko kuvitella, mun kässän numero oli vielä kaiken huipuksi seiska! Se opettaja ei tykännyt musta yhtään, ja vaikka kutomistani sukista sain täyden 10, niin silti numero oli päättötodistuksessa tuo taitojani hyvin kuvaava numero :D Ilmeisesti siis luuli, että joku muu on ne sukat väkertänyt… :P Noh, onneksi se ei masentanut minua, vaikka tuntuu että se nimenomaan oli tän opetuksen huippuosaajan tarkoitus!

      Ja kiitos :) Mä kun hurahdan johonkin, niin se tulee sitten täysillä, ja toiset "harrastukset" unohtuu totaalisesti. Ihana, että on tämä nykyaika ja netti josta voi opetella kaikenlaista <3

      Poista
  3. Tästäpä sai taas hyvän muistutuksen että materiaalit voi tosiaan kierrättääkin. Ihana setti! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :)

      Ihan totta, ei sitä aina tajua että noilla käytetyillä vaatteilla on useimmiten paljon isompi arvo itselle kierrätettynä uusiksi vaatteiksi kuin kirpparilla myytynä tai lumpuiksi luovutettuina :)

      Poista