keskiviikko 27. toukokuuta 2015

Carena Double Swing - meidän tuplat

Jokin aika sitten kävin kommentoimassa Karinan kyselyitä heidän tuplarattaistaan, ja sain ajatuksen tehdä oman postauksen aiheesta. Hirmuisen montaa arvostelua näistä rattaista en löytänyt ainakaan tuolloin kun itse etsin kokemuksia aiheesta :)

Tuplarattaita on pääasiassa vain yhdenlaista, kalliita. Kun on ollut kotona jo pari vuotta, niin tulopuoli ei ole sieltä isommasta päästä, eikä välttämättä huvittaisi pistää rattaisiin kiinni puolta omaisuutta. Meillä myös rattaita pikkuveljen ohella käyttävä isoveli on kuitenkin jo yli 2v, niin tuplien tarve oli myös hieman kyseenalainen. Viljamin odotusaikana pohdiskelin pitkään tarvetta ja lopulta halusin kuitenkin hommata tuplat mahdollisimman järkevästi ja edullisesti. Hintalapun ylittäessä 200 e hylkäsin vaunut sen enempää vilkaisematta, koska mikään ominaisuus ei voisi olla hintalappua isompi kriteeri. Tuplat oli siis ehdottomasti hommattava käytettynä edullisesti. Lisäksi, koska asumme hiekkatien päässä, halusin tupliin ehdottomasti ilmakumirenkaat. Myös poikien ikäeron takia erilliset säädettävät penkit oli pakollinen ominaisuus. Näillä kriteereillä ei paljoa juhlittu kun etsiskelin mahdollisia tulevia vankkureitamme. Ehdin katsella aika pitkään ennenkuin löysin sopivat käytettyinä. Nämä Carenat ovat olleet todella edulliset jo uutenakin, mutta harmillisesti valmistus oli lopetettu jokin aika sitten. Myöskään uusi korvaava malli ei ollut vielä tullut markkinoille, joten tästä syystä lähes jokainen jota kyselin käytettynä oli ehtinyt mennä tai oli varattuna jo toisaalla.  Lopulta löysin yhdet vähän hiljaisemmalta nettisivustolta, ja ne sijaitsivatkin sopivasti siskoni asuinpaikan vieressä, joten rekrysin tietysti hänet hakemaan vaunut meille. Mukana tuli kaksi ratasosaa, pehmeä ja kova koppa, jalkapeitteet sekä sadesuoja, ja nämä kaikki ihanan sopuisaan alle 200 e hintaan. Vaunut olivat lisäksi ihan siistissä kunnossa, toki käytönjälkiä näkyy. Aika kestävät nämä kuitenkin ovat, sillä varsinaisesti mitään rikkinäistä osaa ei näissä ole.

Ihanan eriväriset, mutta mitäs sillä on väliä ;)

Millaiset ne sitten ovat käytössä? Noh, paljastan heti kättelyssä, että olen ihan Emmaljungan fani. Ykkösrattaina meillä on Edget, eli hyvin jämäkät ja painavat rattaat. Näille ei mielestäni mikään vedä vertoja, joten hieman voi käyttökokemuskin olla puolueellinen :)

Plussaa

Ilmakumirenkaat, ehdottomasti. Kaikissa malleissa ei näitä ole, sillä vanhemmissa oli kennorenkaat.

Lukittavat ja kääntyvät etupyörät.

Erillinen kova vaunukoppa. Lisävaruste, mutta talvivauvalla oikeastaan "pakollinen". Tottakai ilmankin pärjää, mutta… noh ei me olisi pärjätty jos ei olisi toisia vaunuja!

Erilliset kuomut ja istuinosat. 

ISOT tavarakorit.

Hinta. Hinta. Hinta.

Miinusta

Etupyörien lukitus sijaitsee sellaisessa paikassa että kaikki pöly ja vesi kulkeutuu sinne. Jumittuu helposti rimpulamainen nuppi.

Rattaiden selkänojan säätö toteutettu soljilla joka on hankala käyttää "lennossa", esim. siis kun lapsi nukahtaa ja noja pitäisi saada laskettua. 

Meidän rattaat puoltaa isoveljen puolelle. En tiedä onko vika vai ominaisuus. Lukitsemalla toisen etupyörän tilanne helpottuu.

Pienen pieni vaunukoppa. Talvivauvalla käyttöaika tosi lyhyt. Meidän kohta 4 kk vielä mahtuu, mutta aika tiukkaa tekisi jos toppauksia olisi enemmän. Vertasin tietysti taas Edgen koppaan johon mahtuu meidän 2v :D (true story!)

Vaunupeitto ohut, ei toppauksia (taas talvivauvalle huono).

Kohta johon jalat osuu lapsella kuluu tosi äkkiä huonoksi. Se oli rikki kaikissa mitä ehdin katsella.

Työntöaisa ei säädettävä. Tosin meillä ei tuota ongelmia (Gotlandissa tämä on).

Kokonaisuutena siis melkoisen kevytrakenteiset ja rimpulat Edgeen verrattuna. No eihän niitä tietenkään kannata edes verrata.


Ensin ostimme nämä ajatuksella, että käytetään kauppareissuillakin, mutta käytännössä ei ole toteutettu. Viljami kulkee meidän matkarattaissa (Inglesina Zippy, tykkään!) ja Elias kävelee tai on ostoskärryissä. Onpahan enemmän tilaa ostella kun ei vie autossa tilaa ;) Siskon sedan-malliseen autoon oli kova tunkeminen, joten ihan joka kopperoon eivät nämäkään mahdu.

8 kommenttia:

  1. Tuhannet kiitokset tästä postauksesta!! Vaikka gotlandit jo hankittuna, oli tosi tosi kiva lukea aitoja käyttökokemuksia!! Kyllä mekin varmasti oikea päätös tehtiin, niin samat olosuhteet kun on! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva että tästä oli iloa :) Eiköhän nämä ihan asiansa aja, eikä harmita niin paljon jos eivät olekaan ihan parhaat mahdolliset kun hinta ei ole sentään nelinumeroinen :D Nämä kuitenkin todennäköisesti saa myytyä eteenpäin kohtuu vaivatta, sen verran jouduin ainakin metsästämään näitä että vapaat sattui kohdalle :)

      Poista
    2. Niinpä, uskon kans, että myymisen kanssa ei tuu olemaan mitään ongelmia! :)

      Poista
  2. Noihan on hauskat, kun on eriväriset :)

    VastaaPoista
  3. Me ostettiin uutena vuos sitten ja tuli kyllä kans ikävä yksöis emmaljungia :D Ihan hyvin muuten ois pärjätty noilla, mutta nyt kun tyypit haluaa istua, niin tuli ongelmia. Haararemmi on niin kaukana, että tommonen alle vuoden ikäinen valuu kuin makaroni, vaikka millä tukisi jalkojen alta tms. Lähti siis vaunut vaihtoon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan totta, siinähän on tosi "väljä" se istuinosa, etten yhtään ihmettele noin käyvän :/ Hyvä puoli tietysti tuossa on että kyytiin mahtuu isompikokoinenkin tenava hyvin, mutta pienet valuu auttamatta. Katsellaan miten meidän käy, tosin luultavasti isoveli on kohta jo niin iso ettei edes halua istua kyydissä niin mennään sitten ykkösillä :D

      Poista
  4. Pitää ottaa huomioon että nämä ovat kuitenkin periaatteessa tehty matkatrattaiden pohjalle. Ei ole emmaljungat, eikä ole hinnaltakaan emmaljungat. Lisäksi pitää tehdä kompromissejä kun pitää saada kaksi lasta vierekkäin, ei pysty tekemään normivaunujen levyisiä, nytkin ovat siinä rajalla ovatko liian leveät. Me tehtiin torista löyty ja saatiin 1kk käytetyt gotlandit 150eurolla sisältäen vaunukopan koska eivät mahtuneet myyjän kerrostalohuoneiston ovesta sisälle ja olivat helsingin keskustassa liian isot työnnettäviksi. Saatiin tingittyä vielä satanen pois hinnasta, eli pyynti oli 250e, maksettiin 150e. Ovat ihan kätevät ainakin keskisuuressa ja sitä pienemmissä kaupungeissa joissa ei tarvi tapella joka sentistä ja kulkea julkisilla. Kyllä nämä julkisiin menevät, mutta kyllähän siinä muiden hidasteena on. Mutta mitä sitten?

    VastaaPoista